Dirkje Bakkes brandnetelspecialist

Biblionrecensie (2015) door Gerben Pelgröm
Dirkje woont op een brandnetelplantage met zijn verschrikkelijke oom Griep en tante Fop. Hij moet onmenselijk hard werken en ziet er verder niemand. Zijn oom wil een reuzenbrandnetel maken die hij voor een miljoen gaat verkopen. Dirkje maakt per ongeluk zo’n reuzenbrandnetel, maar die raakt vernietigd. Ineens zijn oom en tante heel lief voor Dirkje… als hij maar een nieuwe reuzenbrandnetel maakt. Dit fantasievolle en humoristische verhaal doet denken aan avonturen die Roald Dahl schreef. De lekker rommelige tekeningen in paarstinten van Elly Hees bieden extra pret. Het geheel ademt een bijzondere sfeer uit, mede door het sterke taalgebruik. De term ‘iemand mores leren’ gaat ineens een heel eigen leven leiden. Er zit een lichte treurigheid in het verhaal, dat Dirkje tot een bijzonder personage maakt. Hij staat alleen, maar zet onverschrokken door om hemzelf en zijn geitjes te redden en een betere toekomst tegemoet te gaan in de ‘wijde wereld’. De gebeurtenissen tegen het einde van het verhaal zijn heerlijk absurdistisch en als de laatste pagina’s aanbreken, slaat de ontroering toe. Vanaf ca. 9 jaar.

Dirkje Bakkes brandnetelspecialist

Boekenkrant door Floortje van Gameren, juli 2015
Reuzenbrandnetels kweken, wakker worden met een gewei vastgegroeid op je hoofd of op reis gaan in een magische wereld vol verassingen: de geest van Roald Dahl lijkt te zijn teruggekeerd in de huidige kinderboeken.
Wie kent hem niet: de in 1990 overleden Roald Dahl? Zijn naam wordt doorgaans in een adem genoemd met zijn wereldberoemde De Grote Vriendelijke Reus, maar ook met Matilda, De reuzenperzik en Sjakie en de chocoladefabriek. Deze boeken zijn inmiddels klassiekers en over de hele wereld bekend. Kenmerkend aan Dahls boeken is de rijke fantasie en de verscholen moraal: hoe anders iemand ook is dan de rest, iedereen heeft wel een verborgen talent. Daarnaast liet hij in zijn werk vaak dezelfde soort personages terugkomen, zoals nare ouders en een kind dat het zwarte schaap van de familie is.
De laatste tijd zijn er veel kinderboekenauteurs die hun inspiratie lijken te halen uit de grappige en onvoorspelbare verhalen van Dahl. Hun boeken lopen over van de vervelende ouders en pesterige ooms en tantes. Uiteraard ontbreekt het deze schrijvers ook niet aan een rijke fantasie. Zo komen reuzen en pratende dieren veelvuldig voor.
Een goed voorbeeld van een boek dat onderdeel is van deze opkomende trend is Dirkje Bakkes, brandnetelspecialist, geschreven door Tosca Menten, auteur van de serie Dummie de mummie. Het verhaal gaat over het jongetje Dirkje, die zich net ‘een leeggelopen ballon’ voelt, want hij moet hard werken van Tante Fop en Oom Griep. Alleen door een reuzenbrandnetel te kweken kan hij ontkomen aan het terreurregime van zijn adoptieouders. Samen met zijn twee geiten, Sik en Sokkie, gaat hij op onderzoek uit en doopt hij zichzelf om tot brandnetelspecialist.
Mentens verhaal heeft veel gelijkenissen met Dahls werk. Menten beschikt over net zo’n rijke fantasie als de Britse schrijver; zo komen er in haar boek lopende brandnetels en pratende geiten voor. Qua personages toont het boek subtiel overeenkomsten met De reuzenperzik, waarin de tantes Spons en Spijker slecht zorgen voor het jongetjes James, die op zijn beurt weer op Dirkje lijkt. Net zoals James wordt Dirkje in het verdomhoekje gestopt door zijn vervelende familie.
Ook het boek van Janet Foxley, Munkel Trog, past geheel binnen dit plaatje; net als in Dahls GVR gaat dit boek over reuzen. Munkel is het zwarte schaap van de familie, omdat hij te klein is voor een reus en daardoor op een Kriel lijkt – een mens. De reuzen houden draken, en het temmen van die draken wordt gezien als de hoogste kunst. Munkel is dan wel klein, maar hij is ook slim. Het lukt hem dan ook om een draak te temmen.
Het verhaal van Munkel doet ook denken aan Matilda. Net zoals Munkel wordt dit Dahl-personage verwaarloosd door haar familie en krijgt haar jongere broer, net als die van Munkel, alle aandacht. Hoewel zowel Matilda als Munkel door hun familie worden buitengesloten, lukt het hen toch om hun doel te bereiken door slim te zijn. Zo zie je maar: je bent niet minder waard omdat je anders bent.
De auteurs van boeken als Dirkje Bakkes, brandnetelspecialist en Munkel Trog zijn ongetwijfeld flink geïnspireerd door Dahl. De rijke fantasie en de grappige scènes in deze nieuwe verhalen sluiten naadloos aan op de rijke droomwereld van kinderen – net zoals de magische vertellingen van Roald Dahl dat al tientallen jaren doen. De Grote Vriendelijke Reus is terug van weggeweest!

Dirkje Bakkes brandnetelspecialist

Recensie Pluizuit door Pol van Damme, augustus 2015
Dirkje Bakkes woont al zijn hele leven bij zijn nare oom en tante. Hij moet er hard werken en krijgt geen genegenheid of liefde. Hij moet brandnetels trekken en sorteren tot zijn armen er pijn van doen en hij helemaal uitgeput is. Enkel als hij een reuzenbrandnetel kan kweken, mag hij daarmee ophouden. Terwijl Dirkje zomaar wat experimenteert gebeurt het ongelooflijke. Maar dan loopt het helemaal fout.
Een verhaal dat erg dicht in de buurt komt van verhalen van Roald Dahl. Een klein jongetje dat wordt uitgebuit door nare volwassenen. Die krijgen uiteindelijk wel hun verdiende loon, maar voordat het zover is, moet er heel wat gebeuren. Het gegeven uit dit verhaal kan je erg goed vergelijken met ‘Joris en de geheimzinnige toverdrank’ van Roald Dahl. Met dit verschil dat Dirkje hier toevallig allerlei vreemde planten kweekt – zonder dat hij weet hoe hij dat doet – maar wel met even bizarre gevolgen.
Het verhaal leest erg vlot en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Het geheel blijft wel luchtig en humoristisch beschreven. De lezer heeft dadelijk sympathie voor de kleine Dirkje die zo zijn best doet. En de volwassenen worden karikaturaal erg negatief beschreven. De lezer heeft er spontaan een afkeer van.
De vele leuke illustraties vullen het verhaal perfect aan. Voor een hele tijd leuk en ontspannen leesplezier.
Beslist de moeite waard.

Dirkje Bakkes brandnetelspecialist

Recensie Wijtestenhet.nl door Irene, juni 2015

Zodra mijn dochter van bijna negen dit boek ziet, weet zij het zeker: dit is een ontzettend leuk boek! De aantrekkelijke cover en titel hebben duidelijk haar goedkeuring goedkeuring gekregen. Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist maakt je direct nieuwsgierig en dus besluit ze snel het boek open te slaan. Bij het zien van de hoeveelheid tekst besluit ze dat we het boek samen gaan lezen. Zo lezen we om de beurt een bladzijde. Ideaal om kinderen te stimuleren met lezen overigens: samen lezen!
Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist
Het verhaal van Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist begint al enorm grappig met het kunstgebit van tante Fop die regelmatig ergens te vinden zijn: in de suikerpot, in de koelkast of – het allerergste – op het hoofdkussen van Dirkje Bakkes!
Na deze hilarische introductie komen we al snel bij een stuk dat veel zieliger is: het levensverhaal van Dirkje Bakkes. Hij woont al zo lang hij zich kan herinneren bij tante Fop en oom Griep. Zij hebben een brandnetelplantage en op een dag besluiten ze dat Dirkje Bakkes nu groot genoeg is om te helpen op de plantage. Hij heeft zijn oom en tante al behoorlijk wat geld gekost en nu moet hij dat terugverdienen. Zo wordt Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist.
Hard werken
Het leven voor Dirkje Bakkes is niet makkelijk. Hij moet hard werken en dat de brandnetels prikken en hij r rode bulten van krijgt lijken zijn oom en tante niet veel te interesseren. Wanneer Dirkje Bakkes erachter komt dat oom Griep bezig is om een reuzenbrandnetel te kweken, besluit Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist dat ook maar eens te gaan doen! Maar zou de onaardige oom Griep dat wel een goed idee vinden?

Illustraties

De tekeningen in Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist zijn gemaakt door Elly Hees. Deze brengen het verhaal op levendige wijze in beeld en door de roze/paarse tinten zijn ze ook opvallend. De hoofdstukken worden zijn eveneens in dezelfde tint gedrukt, zodat het een aantrekkelijk geheel wordt. De prenten zorgen ervoor dat de hoeveelheid tekst ook gebroken wordt en kinderen minder tegen de hoeveelheid tekst gaan opzien.
Zielig, maar ontzettend mooi verhaal

Dirkje Bakkes Brandnetelspecialist is zo nu en dan best een zielig verhaal, maar gelukkig is er ook voldoende humor en spanning ingebouwd. Al lezend leef je mee met het wel en wee van Dirkje Bakkes en kun je niet anders dan van hem gaan houden!