Recensie Biblion

november 2012

Een nieuw spannend avontuur van Dummie de Mummie, zijn beste vriend Goos en vader Klaas uit Polderdam. Dit keer staat ‘het grote feest van Kromdaal’ centraal en de hele klas van Goos mag meedoen in de grote optocht! Ze bouwen met z’n allen een wagen van de Nijl, met een piramide, een heuse farao-begrafenisstoet en natuurlijk een heleboel mummies. Als Dummie en Ebbie samen een grap uithalen met Anna-Lies, is dat het startsein voor een heleboel doldwaze avonturen. Ze ‘verliezen’ Dummie, organiseren een geheime zoektocht, komen terecht in het Nationaal Museum van de Oudheid en bedenken een fantastisch plan om Dummie weer te bevrijden.

De geschiedenis wordt verteld met vaart, veel gevoel en vakmanschap. Tal van kleinere en grotere zwart-witillustraties (inkt, ecoline) verbeelden op levendig-speelse wijze de verwikkelingen in het verhaal en vullen de tekst fantastisch aan. Een geweldig, onmogelijk (en dus geloofwaardig) avontuur dat op mooie wijze is vormgegeven in een kloek boek met stevig omslag én leeslint. De avonturen van Dummie, Goos en Klaas zijn – evenals hun scheppers (auteur & illustratrice) – niet meer uit de boekenwereld weg te denken. Erg leuk om voor te lezen vanaf ca. 8 jaar. Zelf lezen vanaf ca. 9 jaar. – Hannelore Rubie

Pluizuit

december 2012

De klas van Dummie en Goos wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een optocht. Daarvoor moeten ze een wagen versieren in het thema ‘Egypte’ en een kort toneelstukje voorbereiden. Dummie voelt zich superbelangrijk en verzint een prachtige praalwagen, tot grote ergernis van Anna-Lies, die al die aandacht voor Dummie beu is. Ze laat dan ook geen kans onbenut om hem te pesten. Dummie laat zich niet doen en neemt wraak. Tot Anna-Lies Dummie tijdens de optocht een gemene streek levert. Het gevolg is dat Dummie zich moet verstoppen en daardoor vermist raakt. Goos, zijn vriend Ebbie en zijn papa Klaas zijn vreselijk ongerust en gaan op zoek. Maar het is een onbekende die Dummie vindt. Dat zorgt voor heel wat problemen want hoe moet Dummie nu terug bij Goos en Klaas geraken.

Dit nieuwe avontuur van Dummie en zijn bezorgde vrienden is erg spannend. Dummie raakt vermist en het is niet zeker dat hij ooit nog teruggevonden wordt. Ondanks de spanning blijft het verhaal ook erg grappig. Dummie is nu eenmaal geen gewone jongen, maar een zeer ondernemende levende mummie. De personages komen tijdens het verhaal mooi in beeld. De spanning wordt mooi opgebouwd, met een spectaculaire climax. Er worden zelfs heel wat weetjes over Egypte in het verhaal verwerkt, omdat Dummie nu eenmaal niet kan zwijgen over zijn land en zijn verleden. De illustraties zijn speels en vrolijk, ze passen perfect bij de humoristische kant van dit verhaal.
Deze grappige reeks zorgt steeds voor spannende avonturen en veel, heel veel humor. Leesplezier verzekerd!

Mik Ghys

Leeswelp

Maart 2013

Wanneer de klas van Dummie en Goos te horen krijgt dat ze mogen meedoen met een feestelijke optocht staat alles op zijn kop. Dummie haalt iedereen over om hun wagen om te toveren tot een echte Egyptische wagen met Nijllandschap en een heuse piramide. Alleen Anna-Lies werkt tegen en bedenkt een plan waardoor Dummie behoorlijk in de problemen komt tijdens de optocht. Hij moet zich verstoppen en wordt dan per abuis door een busje meegenomen. Goos en Klaas kunnen hem nergens vinden en zijn ten einde raad. Maar dan zien ze Dummie weer. Op de televisie…
Dummie de mummie en het masker van Sebek-Ra is het vierde deel in een populaire reeks. Tosca Mentens verhaal steekt goed in elkaar en de grappige, spannende en verdrietige momenten volgen elkaar in een hoog tempo op. Menten vertelt een spannend verhaal, doorspekt met humor, dat tegelijkertijd veel herkenbare thema’s aanstipt. Centraal staat de vriendschap tussen Dummie en Goos, die enigszins verstoord lijkt te worden als Dummie opeens meer naar Ebbie neigt. Goos kan het niet helpen dat hij een beetje jaloers is op Ebbie, net als Anna-Lies jaloers is op de populaire Dummie. Anna-Lies en Dummie hebben doorlopend ruzie en zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd. Maar dan noemt Anna-Lies Dummie een stinkende mummie (zonder te weten hoe dicht ze bij de waarheid zit) en willen alle jongens uit de klas griezelige mummies zijn vanwege het Egyptische thema van de praalwagen. Dummie realiseert zich niet alleen dat hij anders is dan zijn klasgenoten, maar is er ook van overtuigd dat hij een grote griezel is. Het is aandoenlijk hoe Dummie hier op zijn geheel eigen wijze mee omgaat.
Maar niet alleen de grappige Dummie verovert opnieuw het hart van de lezer, ook de trouwe, bezorgde Goos weet te raken. Het verdriet van Goos als Dummie verdwenen is en vooral als Goos ervan overtuigd is dat Dummie niet meer leeft, is ontroerend. Met de nodige humor weet Menten het verhaal echter luchtig te houden en wordt het nergens te heftig. Een aparte vermelding verdienen de illustraties van Elly Hees die het verhaal uitstekend complementeren.

Nancy du Pré

GETIPT DOOR DE NEDERLANDSE KINDERJURY 2013
Dummie de mummie en het masker van Sebek-Ra
Auteur: Tosca Menten
Illustrator: Elly Hees
Uitgever: Van Goor

De klas van Dummie en Goos mag meedoen met een optocht! Op aanwijzing van Dummie maken ze met z’n allen een prachtige wagen over Egypte. Maar tijdens de optocht gooit Anna-Lies roet in het eten. Er gebeurt iets verschrikkelijks en Dummie moet vluchten. Niemand weet waar hij is. Goos, Klaas en Ebbie zijn radeloos. Waar kan Dummie zijn? Wie zal hem vinden?

Volgens de Senaat is Tosca Menten een hele goede auteur. Al haar boeken zijn grappig en spannend en dat geldt ook weer voor dit deel uit de Dummie de mummie-reeks.

Er gebeuren in dit verhaal ontzettend veel gekke dingen. De Senaat heeft vooral gelachen om de aanhoudende ruzies tussen Dummie en Anna-Lies. Zo smeert Dummie op een gegeven moment ezelpoep op het zadel van Anna-Lies terwijl ze een witte broek aan heeft! Ook alle zelf bedachte woorden zorgden voor grote hilariteit.
De Senaat leeft in dit boek heel erg mee met Goos. Hij probeert zo goed mogelijk voor Dummie te zorgen, maar dan hebben Ebbie en Dummie opeens een geheim samen! De Senaatsleden snappen wel dat Goos een beetje jaloers is.

Met wie ze nog meer een beetje medelijden hebben is de chauffeur van de vrachtwagen, Rudie van Houten. Hij is dezelfde chauffeur als degene waarbij in het eerste boek Dummie van de vrachtwagen valt. Wanneer hij in dit deel wéér een mummie ziet krijgt hij bijna een hartaanval. Dat is zielig en grappig tegelijkertijd. Goed bedacht dat een personage uit een eerder boek weer terugkomt in dit deel.

Door het vele aantal stemmen op Dummie de mummie en het masker van Sebek-Ra van Tosca Menten, behoort dit boek tot de top 5 beste boeken van Nederland in de categorie 6 t/m 9 jaar. De Senaat sluit zich graag aan bij dit oordeel en Tipt daarmee Dummie de mummie en het masker van Sebek-Ra aan alle kinderen in Nederland die dit boek nog niet gelezen hebben.