Alle weetjes over Dummie staan op zijn

Wie zitten er allemaal in het verhaal?
Vertel eerst iets over de hoofdpersonen Goos, Dummie, en Klaas. Vertel dan over wie er nog meer in het boek voorkomen: De krokodillenverzorger Hamid met zijn krokodillen Toemsa en Nilo, en directeur Pitter van de dierentuin en zijn zoon Sep, die zeeleeuwen en de walrus Molla traint. Anna-Lies en juffrouw Friek komen ook nog voor, en ook Sayenne doet weer mee.

Waar gaat het verhaal over?
De klas van Dummie en Goos gaat op schoolreisje naar de dierentuin, die honderd jaar bestaat. Daar ontmoeten ze krokodillenverzorger Hamid, die hen zijn lievelingskrokodil Toemsa laat zien. Toemsa zit in een apart hok en zal moeten verhuizen naar een andere dierentuin, omdat hij steeds wordt aangevallen door de boze krokodil Nilo. Dat vindt Dummie niet eerlijk. Dummies scarabee valt per ongeluk bij Toemsa in het hok, en als Dummie eropaf springt, blijkt Toemsa naar hem te luisteren. Dan verzint Dummie een plan: Als Toemsa iets speciaals kan laten zien tijdens de jubileumshow van de dierentuin, krijgt hij misschien een eigen show in de dierentuin en kan hij dus niet weg. Bovendien wordt Hamid dan verzorger van het jaar en krijgt hij een standbeeld. Dummie besluit om Toemsa een kunstje te gaan leren.
Dat lijkt goed te gaan, en ook Hamid en Goos lijken met Toemsa te kunnen dansen. Maar vlak voor de jubileumshow wordt Toemsa helaas weer aangevallen door Nilo, die of een of andere rare manier in Toemsa’s verblijf heeft kunnen komen. Uiteindelijk blijkt er sabotage in het spel te zijn. Op het laatste moment kan Toemsa toch meedoen, maar dan blijkt er iets verschrikkelijks aan de hand te zijn. Aan het eind komt alles toch nog goed, omdat Dummie meer kan dan iedereen denkt.

Hoe is het boek ingedeeld?
Het boek begint 4000 jaar geleden. Darwishi gaat stiekem zwemmen in de Nijl en word bijna gegrepen door een krokodil. Hepsetsoet redt hem maar net. Daarna gaat het verhaal in onze tijd verder.
Het verhaal wordt in twintig hoofdstukken en 285 pagina’s verteld. Als je de titels van de hoofdstukken noemt en die titels uitlegt, kom je tot een duidelijke samenvatting.
Voorbeeld: hoofdstuk 1, Een schoolreisje. In dit hoofdstuk vertelt meester Krabbel dat het schoolreisje naar de dierentuin gaat, en vertelt Dummie dat hij een hoop wilde dieren nog van vroeger kent. Zo kun je dat samenvatten.

Vertel iets over de schrijver.
Daarover staat van alles op deze website.

Wat vind ik zelf?
Ik vind het leuk om verbanden te zoeken tussen de oude tijd van Dummie en de nieuwe tijd van nu. Dummie denkt anders dan Goos en gelooft ook in andere dingen. In het oude Egypte offerden de mensen bijvoorbeeld mummies aan de heilige krokodil Petsuchos, om de god Sebek-Ra te bedanken. Ik vind dat heel interessant. Goos is wel Dummies vriend, maar vindt dat natuurlijk hartstikke gek. En Klaas vindt het nog gekker. Ik vind het leuk om te bedenken hoe ze dan op elkaar reageren. Verder vind ik het een spannend verhaal. En ik houd niet van jaloezie, dus ik heb me geërgerd aan Sep.

Lees een stukje voor.
Neem een stukje dat je zelf leuk vindt, of spannend, of juist een belangrijk moment in het verhaal. Of kies een stukje om te lachen, dat leest lekker voor!

En wil je na afloop met je klas een filmpje kijken of iets zingen?