mei 2012

Recensie Biblion

Bij Jop thuis komt een groene papegaai aanvliegen waar hij meteen verliefd op wordt. Deze Lorre is wel een heel bijzondere vogel, want hij heeft niet alleen een houten poot, maar kan ook prachtige aria’s zingen. Meneer Panoni weet dat ook en wil de papegaai exploiteren, dus biedt hij veel geld om Lorre te kopen. Natuurlijk weigeren Jop en zijn vader dat. Plotseling is Lorre echter verdwenen en dan kost het de verdrietige Jop en zijn beste, slimme vriendin Saar speurwerk en creativiteit om hem terug te vinden en bovendien om meneer Panini een hak te zetten.

Buitengewoon humoristisch, spannend en fantasievol verhaal, met veel vaart, woordgrapjes en verrassende dialogen geschreven. Het begint met een terugblik, gedrukt op helgroen papier, terwijl ook de zwartgetekende illustraties met dezelfde kleur groen zijn ingevuld. Door de opmaak hebben de pagina’s veel verrassends, zoals handgeschreven briefjes en krantenartikelen. Wat de papegaai zegt, is groen gedrukt. Onder ieder hoofdstuk geeft Lorre een tweeregelig commentaar. Heerlijk boek om hardop bij te lachen, van de schrijfster van het Kinderboekenweekgeschenk 2012. Voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 9 jaar. – Nelleke Hulscher-Meihuizen

Pluizuit

mei 2012

Lorre is de papegaai van houthakker Janus en zijn vrouw Mathilde. Mathilde kan prachtig zingen en tot hun grote verbazing doet Lorre haar na. Het klinkt zo mooi dat Lorre de eerste en Mathilde de tweede stem van een lied kunnen zingen. Maar dan gebeurt er iets ergs: Janus en zijn vrouw verongelukken. Zo komt Lorre bij Jop terecht, waar hij plots opduikt in de tuin. Jop is dolgelukkig, eindelijk heeft hij een huisdier. Samen met zijn buurmeisje Saar ontdekt hij wat Lorre allemaal kan. Jops vader verwittigt hem dat de eigenaar van de papegaai hem nog kan komen ophalen, maar Jop is zeker dat Lorre wil blijven. Maar dan staat er plots een man voor de deur die Lorre wil kopen, want hij weet dat Lorre zo mooi kan zingen als Mathilde. Jops vader weigert, tot grote ergernis van de man. Even later is Lorre verdwenen. Zou hij ontvoerd zijn? Of gewoon weggevlogen? Samen met Saar gaat Jop op zoek.

Dit is weer een vrolijk en erg fantasierijk verhaal van deze auteur, die reeds eerder een varken wraak liet nemen, en gekke avonturen bedenkt over Dummie de mummie. Ze schrijft heerlijk vlotte verhalen, die erg grappig en tegelijk ook spannend zijn. De zoektocht naar Lorre is boeiend en vol verrassingen. Er gaat ook veel aandacht naar vriendschap, eerlijkheid, elkaar helpen en vertrouwen. Dat zit mooi door het verhaal verweven en zorgt voor een goed gevoel. De personages zijn kleurrijk en verrassend, de vele illustraties zijn vrolijk en expressief. Een pittig en vrolijk verhaal, waarin wraak nemen toch wel heel grappig lijkt.

Mik Ghys

Voor de recensie van kinderboekenrecensent Jaap Friso: klik hier!

JURYRAPPORT door de Senaat

PLUIM VAN DE SENAAT VAN DE NEDERLANDSE KINDERJURY 2013

De wraak van Lorre

Auteur: Tosca Menten
Illustrator: Elly Hees
Uitgever: Van Goor

Op een dag komt bij het huis van Jop een groene papegaai aanvliegen. Tot ieders stomme verbazing heeft het beest een houten poot en kan hij prachtig opera-achtig zingen. Jop sluit vriendschap met deze rare vogel, maar er zijn kapers op de kust. Een uitgekookte platenbaas wil Lorre hebben, platen met hem opnemen en heel veel geld verdienen. Hij is bereid goed te betalen, maar Jop wil Lorre liever zelf houden. Dan lijkt Lorre ineens van de aardbodem verdwenen.

Bij dit boek schater je van het lachen volgens de Senaat. Sommige Senaatsleden lagen zelfs om de seconde in een deuk. Soms zit hem dat in de woordgrapjes, maar vaak ook in de gebeurtenissen. Bijvoorbeeld het moment waarop Elsie een paar eieren op haar kop krijgt. Behalve grappig is het boek ook spannend en soms zielig, zoals bij het kortwieken van Lorre. Juist de combinatie van deze elementen maakt dat de Senaat het een goed boek vindt.

Wat de Senaat erg sterk vindt zijn de samenvattende zinnen aan het einde van ieder hoofdstuk “Zo wil je dat mama terug is en zo kan ze beter nog even weg blijven”. Een goede vondst. Heel speciaal vinden de Senaatsleden dat de tekeningen allemaal in het groen zijn, omdat Lorre ook groen is. Het slotstuk is de kroon op het boek. Daar komt alles samen en wordt de titel van het boek De wraak van Lorre helemaal waargemaakt.

De wraak van Lorre is een boek dat je na de eerste keer graag vaker leest. En bij iedere keer lezen ontdek je nieuwe dingen. Daarom krijgt De wraak van Lorre van Tosca Menten de Pluim van de Senaat 2013 in de categorie 6 t/m 9 jaar.