Alle weetjes over Dummie staan op zijn

Wie zitten er allemaal in het verhaal?
Vertel eerst iets over de hoofdpersonen Goos, Dummie, en Klaas. Vertel dan over wie er nog meer in het boek voorkomen. Dat zijn Sayenne en haar familie op Jamaica, die ze gaan ontmoeten op een bruiloft. Frenkie en Nikita die gaan trouwen, de geweldige oom Jock en het stoere nichtje Piebe.

Waar gaat het verhaal over?
In dit tiende boek wil Klaas eindelijk aan zijn vriendin Sayenne opbiechten dat Dummie eigenlijk een mummie is. Dummie en Goos willen dat ook wel, maar voordat ze het kunnen vertellen heeft Sayenne al een andere verrassing: De mannen mogen met haar mee naar de bruiloft van haar broer op Jamaica! Omdat ze dan Sayennes hele familie zullen ontmoeten, lijkt het Klaas veiliger om hun geheim pas na hun reis te vertellen. Maar zo gemakkelijk is dat niet, want nu moeten ze weer de hele tijd liegen tegen oom Jock en Piebe, die juist zo eerlijk en zo aardig zijn.
Het boek gaat ook over goud, dat vroeger in Egypte heel belangrijk was en geluk bracht. Als Dummie, Goos en Piebe op het spoor komen van een echte piratenschat, is Dummie niet meer te houden. Hij wil dat goud per se vinden om Klaas, Sayenne en Goos gelukkig te maken en heeft daar alles voor over. Het wordt steeds moeilijker om hun geheim te bewaren…

Hoe is het boek ingedeeld?
Het boek begint 4000 jaar geleden. Darwishi mag met hogepriester mee in een goudmijn in het Oude Egypte. Daar hakt Darwishi een stuk goud af, waar de smid later zijn gouden scarabee van zal gaan maken. Daarna gaat het verhaal in onze tijd verder.
Het verhaal wordt in negentien hoofdstukken en 312 pagina’s verteld. Als je de titels van de hoofdstukken noemt en die titels uitlegt, kom je tot een duidelijke samenvatting.
Voorbeeld: hoofdstuk 10, Een ongeluk. In dit hoofdstuk gooit oom Jock per ongeluk water over een brandende, oude schatkaart heen. Dat water komt ook op Dummie, waardoor het ineens heel moeilijk wordt om Dummie verstopt te houden voor Oom Jock en Piebe. Dat lukt Goos maar net, maar de schatkaart is verdwenen. Door dat ongeluk vertelt oom Jock over de geschiedenis van Jamaica…
Op deze manier kun je het verhaal mooi samenvatten.
Omdat dit het tiende boek van Dummie is, bedankt Tosca achterin het boek nog een heleboel mensen die in die tien jaar iets met Dummie te maken hebben gehad.

Vertel iets over de schrijver.
Daarover staat van alles op deze website.

Wat vind ik zelf?
Ik vind het leuk om verbanden te zoeken tussen de oude tijd van Dummie en de nieuwe tijd van nu. In het oude Egypte was goud het materiaal van de goden en bracht het geluk aan degene die het droeg, en Dummie is daarmee opgegroeid. Ik snap daarom best dat Dummie daarom per se goud wil zoeken voor zijn vrienden. Maar Goos snapt daar natuurlijk niks van. En Klaas vindt het nog gekker. Ik vind het leuk om te bedenken hoe ze dan op elkaar reageren. Verder vind ik eeuwenoude schatten en piraten hartstikke spannend. En op vakantie naar een tropisch eiland is sowieso supergaaf. Ook vind ik het leuk dat Goos stiekem een klein beetje verliefd wordt.

Lees een stukje voor.
Neem een stukje dat je zelf leuk vindt, of spannend, of juist een belangrijk moment in het verhaal. Of kies een stukje om te lachen, dat leest lekker voor!

En wil je na afloop met je klas een filmpje kijken of iets zingen?